|
|
HOOCH, Pieter de
Dutch Baroque Era Painter, 1629-1684
Dutch painter. He was one of the most accomplished 17th-century Dutch genre painters, excelling in the depiction of highly ordered interiors with domestic themes and merry companies and pioneering the depiction of genre scenes set in a sunlit courtyard. The hallmarks of his art are an unequalled responsiveness to subtle effects of daylight, and views to adjoining spaces, either through a doorway or a window, Related Paintings of HOOCH, Pieter de :. | Cardplayers in a Sunlit Room sg | Woman Reading a Letter s | Woman Peeling Apples sg | A Woman Drinking with Two Men s | The Morning of a Young man sg | Related Artists: NUVOLONE, Carlo FrancescoItalian painter, Lombard school (b. 1608, Cremona, d. ca. 1665, Milano) Karoly CsuzyHungarian, 1844 - 1911 marcus larsonSimon Marcus Larson, född 5 januari 1825, Lilla Örsätter, Åtvidaberg, död 25 januari 1864 i London, var en svensk målare. Han tillhörde Dusseldorfskolan och skildrade naturens krafter på ett romantiskt och dramatiskt sätt. Larson hade en kort karriär och avled vid 39 års ålder, men ses ändå som en av Sveriges främsta 1800-talskonstnärer.
1856 var Larson i Dusseldorf och på julafton skissade han på ett solnedgångsmotiv vid den bohuslänska kusten, men Larson drömde om att måla en större tavla, hans atelje var alltför trång. Så en dag när han satt i stans populäraste caf?? och drack öl fick han id??n att han skulle måla i caf??lokalen. Sagt och gjort så hyrde han lokalen i 14 dagar. Duken han spände upp var 10-12 fot hög och 18 fot bred.
Efter 10 dagar var tavlan klar. Tavlan ställdes ut på akademien och det byggdes en utsiktsramp för att åskådarna skulle få en överblick över tavlan, priset var 5 Silbergroschen per titt och det annonserades att intäkterna skulle gå till välgörande ändamål, vilket fick stort uppseende, särskilt bland övriga konstnärer, utställningen varade mellan 25 jan. och 15 feb. 1857 Tavlan ställdes också ut bland annat i Köln och Berlin sedan till Salon Carre i Paris där den hyllades. Därefter ställdes den också ut i Stockholm där Larson tänkte skänka tavlan till staten tillsammans med köpet av Vattenfall i Småland, men då Larson på hösten inte fick sälja nämnda tavla tog han ned den stora tavlan och tog den med sig när han lämnade Sverige och fortsatte sina resor, han visade den under några år, sista gången någon skrivit om tavlan var 1863, Efter Larsons död i London försvann tavlan.
|
|
|
|
|
|
|
|